Li-ion akkujen lataaminen vaatii erityisen litium-akku laturin. Tässä artikkelissa testaamme ja arvioimme useiden eri valmistajien litiumakkulatureita, selvittäen niiden turvatoimintoja ja toimivuutta.
Litiumakkujen lataamisessa on ensisijaisen tärkeää, että laturissa on asianmukaiset suojaominaisuudet ja että akku ladataan oikein.
Litiumakkuja ladataan yleisesti käyttäen CC-CV-latausperiaatetta, joka tulee sanoista “Constant Current – Constant Voltage”. Tämä tarkoittaa, että akku ladataan ensin tasavirralla, kunnes akun jännite saavuttaa tietyn rajan. Sen jälkeen akkua ladataan tasajännitteellä, kunnes latausvirta laskee toiseen rajakohtaan.
Laturit ovat kuitenkin kehittyneet niin pitkälle, että useimmat niistä eivät lataa akkua maksimi virralla, vaan latausvirtaa nostetaan hitaasti kohti tavoite virtaa. Tämä parantaa akun elinikää, kun latausvirta nousee hitaasti.
Laturi vaihtaa tasajännitetilaan, kun akun jännite saavuttaa maksimiarvon. Tämä ominaisuus vaihtelee laturikohtaisesti.
Akun nimellisjännite | Akun jännite tyhjänä | Akun jännite täynnä |
---|---|---|
24V | 21 | 29.6 |
36V | 30 | 42 |
48V | 39 | 54.6 |
Akun balansointijännite on lähellä akun maksimijännitettä. Tämän takia akun lataaminen voi kestää vielä 20-60 minuuttia, vaikka akun kapasiteetti-indikaattori jo näyttäisi akun olevan täynnä. On tärkeää ladata akku loppuun, kunnes laturi vaihtaa latausvalon vihreäksi.
Laturien tarkastaminen
Tarkistellaan akkujen piirilevyjä ja miten ne ovat rakennettu. Akkujen rakenteesta voidaan tarkastella miten laadukkaasti laturit on rakennettu ja onko suunnitteluun käytetty aikaa.
Testissä neljän eri valmistajan laturit:
1. Atnen laturi
2. Fuyuang laturi
3. Wuxi Sans laturi
4. ST Electronics laturi
Neljä laturia eri valmistajilta vertailussa
Atnen laturi
Laturi oli helppo avata, koska se oli ruuveilla kiinnitetty.
Laturissa on alumiini jäähdytyssiili.
Tämä laturi tarjoaa useita eri turvaominaisuuksia:
Ajastin, Ylivirta, Ylijännite, Alijännite
Fuyuang laturi
Laturin avaaminen oli haastavaa, koska laturissa ei käytetty ruuveja. Akkukotelo oli liimattu kiinni.
Laturissa on jäähdytyssiili.
Wuxi sans laturi
Laturi näyttää siltä että suunnittelussa on käytetty aikaa. Komponentit on asetettu nätisti.
Laturissa on jäähdytyssiili.
ST Chargers laturi
Tämä laturi on rakennettu laadukkaasti, ainut miinus on jäähdytyssiilen puute.
Laturissa ei ole jäähdytysiiltä.
Laturin testaus – Kohinan mittaus
Laturien kohinaa mitattiin oskilloskoopin avulla, kohinaa on kaikissa elektronisissa komponenteissa. Laadukkaat komponentit aiheuttavat vähemmän kohinaa kuin huonot.
Atnen laturi – Mittaustulos
Atnen laturin kohina oli vain 280 millivolttia kuormittaessa, tämä on hyväksyttävä tulos.
Vertailu laturi
Tässä laturissa oli huomattavasti enemmän kohinaa, kohinaa oli jopa 2.6 volttia.